پیش از اختراع اتومبیل مردم از چه وسایلی برای حمل و نقل استفاده می کرده اند

 

پاورپوینت درس 8 مطالعات اجتماعی پنجم دبستان پاورپوینت درس هشتم مطالعات اجتماعی پنجم پرس و جو کنید که پیش از اختراع اتومبیل مردم از چه وسایلی برای حمل و نقل و حمل بار و باربری شیراز بارسی  استفاده می کرده اند پیش از اختراع اتومبیل مردم از چه وسایلی برای حمل و نقل استفاده می کرده اند تحقیق با موضوع پیش از اختراع اتومبیل مردم از چه وسایلی برای حمل و نقل استفاده می کرده اند تحقیق درباره پیش از اختراع اتومبیل مردم از چه وسایلی برای حمل و نقل استفاده می کرده اند حل تمرین فعالیت درس هشتم مطالعات حل تمرین مطالعات پنججم درس هشتم حل تمرین های درس هشتم مطالعات اجتماعی پنجم خلاصه درس پنجم مطالعات اجتماعی هشتم درس 8 مطالعات اجتماعی پنجم درس هشتم مطالعات اجتماعی پایه پنجم درس هشتم مطالعات اجتماعی پنجم درس هشتم مطالعات اجتماعی پنجم دبستان درس هشتم مطالعات اجتماعی کلاس پنجم سوالات درس 8 مطالعات اجتماعی پنجم سوالات درس هشتم مطالعات اجتماعی پنجم سوالات درس هشتم مطالعات اجتماعی کلاس پنجم فعالیت درس 8 مطالعات5 فعالیت درس هشتم مطالعات اجتماعی پنجم فعالیت درس هشتم مطالعات پنجم گام به گام مطالعات اجتماعی پنجم پیش از اختراع اتومبیل مردم از چه وسایلی برای حمل و نقل استفاده می کرده اند مطالعات اجتماعی پیش از اختراع اتومبیل مردم از چه وسایلی برای حمل و نقل استفاده می کرده اند و این وسایل چه تفاوتی با وسایل حمل و نقل امروزی داشته اند

باربری انلاین بارسی

فعالیت درس هشتم مطالعات اجتماعی پنجم
پرس و جو کنید که پیش از اختراع اتومبیل مردم از چه وسایلی برای حمل و نقل و باربری و حمل بار مشهد استفاده می کرده اند و این وسایل چه تفاوتی با وسایل حمل و نقل امروزی داشته اند؟

گاری، درشکه، اسب و اتومبیل های قدیمی این وسایل مانند امروزی پیشرفته نبودند و برای جابه جایی افراد و کالاها فضای کافی و همچنین سرعت زیادی نداشتند. اما وسایل حمل و نقل و باربری و حمل و نقل به قم امروزی با سرعت بیش تر و فضای بزرگ تر، تعداد بیشتری از مردم را جابه جا می کنند.

 

مطلب مرتبط:

درشکه

وسیله چهارچرخه‌ای با سقف کروکی و چرخهای لاستیکی با ظرفیت دو مسافر و یک درشکه‌چی که در خارج اطاق مسافر قرار می‌گرفت و به وسیله دو اسب حرکت می‌کرد.

کالسکه

شبیه درشکه با اطاقی مربع شبیه اطاق اتومبیلهای سواری اولیه با قرار داشتن کالسکه‌چی آنها در خارج که با دو یا چهار اسب که کنار هم و شش اسب که دو به دو پشت سر هم بسته می‌شدند حمل مسافر می‌نمود.

دلیجان

چهارچرخه مسقف بزرگتری با ظرفیت شش یا هشت مسافر که باربندهایی در سقف و پشت جهت بار مسافران داشت و با چهار اسب پهلوی هم کشیده می‌شد که در این وسیله نیز سورچی در خارج از دلیجان قرار می‌گرفت و جهت مسافرتهای دور به کار برده می‌شد.

گاری پستی

گاری‌های چهارچرخه روپوش‌داری با دو چرخ کوچکتر در جلو و دو چرخ بزرگتر در عقب که جزء وسائط سریع‌السیر به شمار می‌آمد و در حمل و نقل بار و محصولات پستی به کار می‌رفت و ساعتی شش تا هشت کیلومتر راه می‌پیمود.

گاری تجارتی

گاری‌هایی جهت حمل مسافر با ظرفیت سه خروار (۹۰۰ کیلو) بار و ۲۴ مسافر که بارها را در کف گاری قرار داده مسافران را روی آن می‌نشانیدند

و وسایل دیگر مسافران از قبیل وسایل دم‌دستی مانند اسباب دود و دم قلیان و سطل و آفتابه و مثل آن از بیرون به اطراف آن آویخته می‌شد و در روز شش فرسنگ یا یک منزل که مساوی شش فرسخ بود و چهار اسب آن را می‌کشید طی طریق می‌نمود.

اختراع اتومبیل


 کارل بنز
کمتر کسی نسبت به این حقیقت که اتومبیل به‌جزیی جدایی‌ناپذیر از جهان کنونی بدل ‌شده و در زمره نیازهای اساسی خانواده‌ها قرار گرفته است، تردید دارد. اختراع اتومبیل، تأثیر زیادی روی تمدن بشر داشته است و بدون آن، قطعاً شهرها، ارتباطات، مشاغل، کیفیت زندگی و هزاران مورد دیگر، با شکلی متفاوت از آنچه امروزه می‌بینیم، همراه بود. تا قبل از اختراع اتومبیل، انسان‌ها در نزدیکی محل زندگی خود کار می‌کردند و ارتباطات تا این اندازه گسترده نبود. بدون شک، بدون این اختراع حیاتی در حمل و نقل ، رفاه جوامع بشری تا این میزان نبود و ساخت مسیرهای عریض و سازه‌هایی مانند پل‌ها و روگذرها که چهره شهرها را به‌کل تغییر داده‌اند، ناشی از این دستاورد مهم بشری هستند. اما باید در نظر داشت که اتومبیل به شکلی که ما می‌شناسیم، در یک روز یا توسط یک فرد اختراع نشده است. مطالعه تاریخچه اتومبیل، نشان می‌دهد که تکامل آن، در نتیجه بیش از صد هزار پتنت مختلف از سراسر جهان بوده است.

شاید بتوان طرح‌های نظری خودرو را به «لئونادوداوینچی» و «آیزاک نیوتن» نسبت داد. اما اولین وسیله نقلیه‌ای که با استفاده از نیروی خود حرکت می‌کرد، سال ۱۷۶۹ میلادی، توسط مهندس و مکانیک فرانسوی به نام نیکولاس کاگنات «Nicholas Cugnot» ساخته شد. این خودرو کوچک، دارای سه چرخ بود و با استفاده از موتور بخار، توان مورد نیاز خود را تأمین می‌کرد. در طراحی این خودروی اولیه، موتور بخار و بویلر، از سایر قسمت‌های ماشین جدا بوده و در جلوی آن قرار داشت که ظاهری عجیب به این خودرو بخشیده بود. در این خودروها، با سوزاندن سوختی که غالباً زغال‌سنگ بود، آب موجود در بویلر حرارت داده می‌شد و با استفاده از فشار بخار تولیدشده، پیستونی به حرکت در آمده و نیروی آن، به میل‌لنگ و سپس چرخ‌ها منتقل می‌شد. این خودرو، توسط ارتش فرانسه مورد استفاده قرار گرفت و از آن برای حمل ادوات نظامی با سرعت دو مایل در ساعت، استفاده می‌شد. این خودرو، علاوه بر سرعت بسیار پایین، هر ده تا پانزده دقیقه یک‌بار، برای تولید نیروی بخار باید توقف می‌کرد. سال‌ها بعد، کاگنات نسخه مسافربری خودروی خود را نیز ساخت که قابلیت حمل چهار مسافر را داشت. وی در سال ۱۷۷۱ میلادی، هنگام رانندگی با یکی از این خودروها با دیوار سنگی برخورد کرد و افتخار اولین تصادف رانندگی نیز نصیب وی شد!

به خودروهای اولیه، از جمله آنچه کاگنات ساخته بود، کالسکه بدون اسب گفته می‌شد؛ چراکه ظاهر این خودروها، واقعاً شبیه به کالسکه بود. تردد این قبیل خودروها تا اواسط قرن نوزدهم در بریتانیا ادامه داشت؛ تا این‌که پارلمان این کشور، به این نتیجه رسید که این وسایط نقلیه خطرناک بوده و باید جلوی آن‌ها گرفته شود. در نهایت، پارلمان قانونی را تصویب نمود که به‌موجب آن، سقف سرعت خودروهای بخار، ۴ مایل بر ساعت (۶.۴ کیلومتر بر ساعت)، تعیین گردید. همچنین به‌موجب این قانون، فردی باید در جلوی این خودروها حرکت می‌کرد و در طول روز، پرچم قرمز و هنگام شب، فانوسی در دست نگه می‌داشت. شایان ذکر است که استفاده از بخار به‌عنوان پیشران، در خودروها گزینه مناسبی نبود. مکانیزم تولید بخار، بسیار حجیم و سنگین بود و نیروی کافی برای شتاب گرفتن خودروها تولید نمی‌شد.

علی‌رغم این‌که اولین خودرو توسط کاگنات ساخته شد، بجز باشگاه اتومبیل فرانسه، تمامی صاحب‌نظران و کتب تاریخی، اختراع اتومبیل را به کارل بنز «Karl Benz» نسبت می‌دهند. دلیل این موضوع، این است که وی اولین اتومبیل موفق و کاربردی با موتور احتراقی بنزینی را اختراع نمود. خودرویی که از جنبه‌های مختلف، مشابه خودروهای امروزی بود و اختراع آن را می‌توان نقطه آغاز صنعت خودروسازی دانست.

مهندس آلمانی، کارل بنز، بعد از مطالعه کارهای «Otto» در زمینه موتورهای احتراقی، تصمیم بر این گرفت که آن را بهبود دهد. وی در کارگاهی محقر، با تلاش‌های شبانه‌روزی و حمایت‌های مالی همسرش، موفق به ساخت موتور احتراقی تک سیلندر خود شد. دوچرخه و دوچرخه‌سازی، یکی از علایق بنز بود و بر اساس تجربیاتی که در این زمینه داشت، کالسکه‌ای با سه چرخ، برای موتور خود طراحی نمود و بر همین اساس، در سال ۱۸۸۵ میلادی اولین خودروی بنزینی کاربردی جهان را ساخت. در این خودرو، برخلاف چرخ‌های کالسکه‌ها که از جنس چوب بودند، از تایرهای سیمی استفاده شد. موتور چهارزمانه طراحی‌شده، بین چرخ‌های عقب قرار داشت و از سیستم استارت برقی پیشرفته‌ای برخوردار بود. در خودروی بنز، به‌جای رادیاتورهای امروزی، از مکانیزمی تبخیری برای خنک کاری موتور استفاده می‌شد. انتقال نیروی موتور به اکسل‌ها و چرخ‌ها، مشابه دوچرخه و با استفاده از زنجیر انجام می‌شد. بنز، در بیست ونهم ژانویه سال ۱۸۸۶، برای دستاورد خود اقدام به تکمیل پرونده ثبت اختراعی نمود که در همان سال هم موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی به شماره «DE37435C» گردید. لازم به ذکر است که «برتا بنز»، همسر کارل، فرایند توسعه و ساخت این خودرو را حمایت مالی می‌کرد و طبق قوانین امروزی، حقوق مربوط به پتنت باید به وی تعلق می‌شد، اما بر اساس قوانین آن زمان آلمان، زنان متأهل نمی‌توانستند درخواست پتنتی ارائه نمایند.

هیچ‌کس در دنیا، از کار بزرگی که بنز انجام داده بود و قرار بود روزی دنیا را متحول کند، خبر نداشت. بنز این خودرو را در جلوی کارگاه خود به نمایش گذاشته بود، ولی این موضوع فقط کنجکاوی افراد محلی را بر می‌انگیخت و نتوانست نظر هیچ خریداری را جلب نماید. در نگاه افراد، این ماشین پر صدا، فقط یک ابتکار کوچک و نه یک راهکار جدید حمل‌ونقل بود. مردم دلیلی برای رها کردن اسب‌های چابک خود و استفاده از جانور بدقواره‌ای که از سوخت بد بو تغذیه می‌کرد، نمی‌دیدند. علوفه اسب‌ها فراوان و ارزان‌قیمت بود و از طرفی، راه مناسب برای تردد خودرویی که بنز ساخته بود، وجود نداشت. دنیا برای کالسکه موتورداری که بنز ساخته بود، آمادگی لازم را نداشت. از طرف دیگر، بنز علی‌رغم این‌که مهندس خوبی بود، ولی چیزی از بازاریابی نمی‌دانست و در متقاعد کردن عموم مردم مبنی بر این‌که خودرو می‌تواند وسیله بسیار پرکاربرد و راحتی باشد، ناتوان بود. به همین دلیل، اگرچه وی ده‌ها خودرو ساخته بود، ولی نتوانست هیچ‌یک از آن‌ها را بفروشد.

منبع: https://bar30.co/%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AC/

 

 


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]