شرح کامل بار بری انلاین و شهر های مهم

سیاستهای حمل ونقل پایدار درصدد جستجوی روشهایی است که امکان دسترسی مناسب را برای همه

اقشار جامعه فراهم کرده، هزینههای اقتصادی را تعدیل نموده و زمینه آلودگیهای زیستمحیطی را کاهش

دهد. از طرفی دیگر، اعلام بار کرمان تجارب کنونی حملونقل درون شهری در کشور ما و ادامه روند موجود، قرابت اندکی با

چشمانداز حملونقل پایدار دارد. »راهبرد حملونقل یکپارچه« )Approach Transportation Integrated )با هدف

یکپارچهسازی و هماهنگ نمودن خدمات جابجایی در راستای دستیابی به آرمان حملونقل پایدار پیشنهاد

شده است. کالنشهر شیراز امروزه با مشکالت عمدهای در حوزه حملونقل درون شهری همچون سهم پایین

استفاده از حملونقل عمومی، ازدحام ترافیکی روزافزون در بخش مرکزی شهر، مصرف باالی سوخت و بروز

انواع آلودگی مواجه بوده و به منظور کاهش مشکالت مذکور، طر حها و اقدامات عملی و نرمافزاری متعددی

را تجربه نموده است. پژوهش حاضر به بیان یافتههای یک تحقیق مبتنی بر نظرسنجی کارشناسی )Expert

Opinion )میپردازد که در آن وضعیت جاری شیراز در حوزه حملونقل درون شهری و سیاستهای اعمال

شده با رویکرد یکپارچهسازی بررسی شده است. اطالعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه و مصاحبه

با مدیران و کارشناسان بخش دولتی و خصوصی )مشاورین( جمعآوری شده و با روش تحلیل چند معیاری

سلسله مراتبی )AHP )مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سیاستهای جاری

مدیریت شهری شیراز از نظر معیارهای »راهبرد حملونقل یکپارچه«، وضعیت مطلوبی نـدارد. از دیدگاه

کارشناسی، اولویت بندی سیاستهای یکپارچهسازی با محوریت توسعه حملونقل عمومی و به ترتیب

ناشی از دریافت عوارض شهرداری در بخش حملونقل عمومی و ایجاد مسیرهای ویژه اتوبوس در کریدورهای ِ شامل افزایش دسترسی و کارایی اتوبوسرانی در مناطق شهری دارای پتانسیل تقاضا، تخصیص بخشی از عواید

پر تردد و بخش مرکزی شهر میباشند.

واژگان کلیدی: حملونقل پایدار، یکپارچهسازی خدمات حملونقل، تحلیل چندمعیاره، شیراز.

یکپارچهسازی سیستم باربری انلاین و حمل و نقل و اعلام بارراهکاری در جهت دستیابی به

باربری انلاین و حمل و نقل و اعلام بارپایدار

باربری انلاین بارسی 

1 - دانشیار برنامهریزی و طراحی شهری، دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز

 

موجود در همه بخشهاست؛ از شهروندان و دولـت گرفته تا نهادهای غیردولتی، بخش خصوصی و جامعه جهانی. رسیدن به این هدف، بخشی از حرکت به سمت حملونقل پایدار است که با تمرکززدایی از ساختارهای دولتی، باال بردن توان سازمانی و اصالحات درونسازمانی، تقویت هماهنگی و تعامل سازمان و نهادهای درگیر خدمات حملونقلی و البته با مشارکت مردمی در سطحی وسـیـع بـه دســت مـیآیـد. عقیده بـر ایــن اســت که سیاستهای حملونقل یکپارچه میتواند در آینده پیشرفت چشمگیری در مسیر سیستمهای حملونقل پایدار ایجاد نماید شواهد واضحی وجود دارد که نشان میدهند،

راهبردها و بستههای یکپارچه، با ترکیب مناسبی از زیرساخت، مدیریت و اقـدامـات قیمتگذاری تـا حـد چشمگیری مقیاس مشکالت حملونقل را کاهش دادهاند )1995, Roberts& May .) به همین خاطر، امـروزه ITA به عنوان یک نقشه راه مهم برای سیاستگذاریهای حملونقلی و همچنین توسعه ساختاری و نهادی در کشورهای مختلف مطر ح میباشد

2. 1 .اهمیت و ضرورت موضوع

با توجه به جمعیت بیش از یکونیم میلیون نفری شهر شیراز و پتانسیل جمعیتپذیری این شهر، بررسی وضعیت موجود شهر شیراز و ارائـه راهبردهایی با در نظر گرفتن پاسخگویی به رشد آینده و تأمین توسعه پایدار ضـروری به نظر میرسد. سیستم حملونقل کنونی شهر شـیـراز از مـحـدودیـتهـای عـمـدهای همچون پایین بــودن سهم حملونقل عمومی، سهم بـاالی تاکسیها و مسافربرهای غیررسمی در جابجایی شهروندان، افزایش روزافــزون فاصله سفرهای کـاری و غیرکاری و نامناسب بـودن ساختار و کیفیت شبکه معابر بـرای جابجایی به صورت پیاده یا استفاده از دوچـرخـهسـواری رنـج میبرد که به دنبال خود عوارضی همچون ازدحام ترافیکی، کمبود توقفگاه، افزایش آلودگی، کاهش سطح تحرک شهروندان، مصرف فزاینده سوخت

و هدررفت انرژی به دنبال داشته است. سیاستها و اقداماتی که

ً به دلیل ناهماهنگی در

در پاسخ به مشکالت اتخاذ شده، عمدتا

برنامهریزی و باربری انلاین افغانستان اجرا از یکسو و فقدان جامعنگری و دوراندیشی از

سوی دیگر با موفقیت اندکی مواجه بودهاند. بررسی سیاستها

و اقدامات صورت گرفته از منظر ITA و شناسایی اولویتهای

مداخله در روند جاری، ضرورتی است که در این تحقیق به آن

پرداخته شده است.

3 .1 .پیشینه تحقیق

در رابــطــه بــا یـکـپـارچـهسـازی حـمـلونـقـل و همچنین نقش

سیاست یـکـپـارچـهسـازی در بــــرآورده کــردن اهـــداف پـایـداری،

پــژوهــشهــای بـسـیـاری صــــورت پـذیـرفـتـه اســــت. مــی و رابـرتـز

بـا تبیین اهــــداف حـمـلونـقـل یـکـپـارچـه و رویــکــرد آن در حل

مشکالت ترافیکی، ادعـا میکنند بهترین شرکت باربری تبریز که سیاستها و راهبردهای

حملونقل یکپارچه با ترکیب مناسبی از زیرساخت، مدیریت،

کاربری زمین و اقـدامـات قیمتگذاری تحقق مییابد )&May

1995, Roberts .)پاتر و اسکینر در مقالهای با عنوان"درآمدی

1.مقدمه

1. 1 .طر ح موضوع

از مهمترین چـالـشهـای پـیـش ِ روی کـانـشـهـرهـا، مـوضـوع

حملونقل مـیبـاشـد. ا گـر بپذیریم کالنشهرها مـوتـور اقتصاد

جهانی هستند، آنگاه شبکه حملونقل است که این موتورها

را کارآمد نگه میدارد. در مقابل نا کارآمدی سیستم حملونقل

شهری عوارض جدی محیطی همانند آلودگی هوا و پیامدهای

منفی اجتماعی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشـت و باعث

نا کارآمدی عملکرد شهر میگردد )828: 2010, Hutchison .)از نظر

تاریخی، به موازات رشد و توسعه اقتصادی، نیاز به حملونقل نیز

افرایش مییابد و به تبع آن، با گسترش فعالیتهای حملونقلی،

عوارضی همانند افزایش مصرف انـرژی و آلودگیهای محیطی

شدت میگیرند.

روند چهل سال اخیر فعالیتهای حملونقلی در سطح جهانی،

حا کی از افزایش سطح وابستگی به خودرو و تغییر در سبک زندگی

اجتماعی است که به دنبال خود، افزایش حساسیت نسبت به

اثرات زیستمحیطی و همچنین بازتابهای آن در حوزه سالمت

را به همراه داشته است )2000, Hine .)تلقی کارشناسی این

ً با خـودرو

اسـت، سیاستهایی که افزایش جابجایی خصوصا

شخصی را رواج میدهند، از جنبههای مختلف ناپایدارند. این

ناپایداری، ناظر به مواردی همچون اتالف وقت و انرژی در ترا کم

و ازدحام ترافیکی، انتشار گازهای مضر و کاهش کیفیت هوا، گرم

شدن جهانی، استفاده از منابع تجدیدنشدنی، سوانح جادهای،

کاهش ایمنی و سالمتی، آلـودگـی صـوتـی، تبعیض اجتماعی و

افزایش هزینههای عمومی زندگی میباشد.

رویکرد توسعه پایدار با هدف کاهش اثرات نامطلوب حملونقلی

بر جامعه و محیطزیست، توصیه شدهاست. توسعه پایدار در

بخش حملونقل به ایـن معنی اسـت که سیستم حملونقل

و فعالیتهای آن با در نظر گرفتن سه پیش فرض مطر ح شده

)اقتصاد، اجتماع و محیط( ارزیابی شوند. به عبارتی دیگر، توسعه

پایدار در بخش حملونقل سیستمی است که ضمن پاسخ به

تقاضای جابجایی انسان، کاال و اطالعات، دارای ویژ گیهای

دسترسپذیری، ایمنی، امنیت، سازگاری با محیطزیست و قابل

استطاعت بودن باشد )بهزادفر و گلریزان، 1387 .)

در حالی که پارادایم)الگو( حملونقل پایدار مورد اجماع اهل فکر

است، شیوه و کیفیت دستیابی به اهداف حملونقل پایدار بارها

مورد بحث قرار گرفته است. در حالی که گروهی از اندیشمندان

چــاره را در توسعه فـنـاوری و اصــاح مـوتـور احـتـراق میدانند،

بسیاری دیگر زمینهسازی فرهنگی و اجتماعی را یک سرمایهگذاری

درازمدت و اثربخش قلمداد میکنند )بهزادفر و گلریزان، 1387 .)

"راهبرد حملونقل یکپارچه" )ITA )در زمره سیاستهای گروه

دوم اسـت کـه بـاهـدف کاهش دادن ناهماهنگی و تفرقهای

موجود در نظام مدیریت خدمات حملونقلی پیشنهاد شده

است. این هماهنگی از طریق نزدیکی دیدگاهها، یکپارچه کردن

سیستمها و عملکردها و کارآمدتر کردن فرایندها بهدست میآید.

باربری انلاین و حمل و نقل و اعلام باریا باربری دریایی:

از دیگر انواع روش‌های حمل‌ونقل و باربری، باربری انلاین است.

این روش بخش بزرگ و جدانشدنی از تجارت و صنعت حمل‌ونقل است، به‌طوری‌که خدمات باربری انلاین یکی از روش‌های تأثیرگذار در تجارت بین‌المللی است.

موضوع باربری انلاین به دلیل تأثیرگذاری بر قیمت تمام‌شده کالا در کشورها جایگاه ویژه‌ای نسبت به سایر روش‌های باربری انلاین و حمل و نقل و اعلام باردارد.

 

مزایای باربری انلاین:

هزینه پایین حمل کالا نسبت به دیگر روش‌های باربری

پرداخت وجه در مقابل اسناد معتبر

سرعت جابه‌جایی حجم بالای کالا

ثابت بودن نرخ کرایه چون این نرخ توسط شرکت‌های بزرگ باربری انلاین و حمل و نقل و اعلام بارتعیین می‌شود.

کمترین میزان آلودگی محیط زیست

کمترین میزان خسارت و آسیب کالا

علاوه بر این سهم باربری انلاین و حمل و نقل و اعلام باردریایی در جابجایی کالاها در تجارت بین‌المللی حدوداً 90 درصد کل این تجارت را تشکیل می‌دهد.

 

دلایل استفاده از این روش باربری انلاین و حمل و نقل و اعلام باردر ایران

دارا بودن حدود 3000 کیلومتر خطوط ساحلی

دسترسی به دریا در شمال و جنوب کشور

دسترسی به آب‌های آزاد (اقیانوس هند)

قرارگیری کشور بر سر مسیر گذرگاه های ترانزیتی شمال، غرب و شرق و دسترسی به دریای خزر در شمال و دریای عمان و خلیج‌فارس در جنوب کشور

عملکرد ارتباط‌دهنده کشورهای آسیای میانه با آب‌های جنوب کشور

انواع روش‌های باربری انلاین:

در این نوع حمل و نقل، حمل بار با روش‌هایی مانند کراس استافینگ،ترانشیپ، چارترینگ و گروپاژ انجام می‌شود.

 

 کراس استافینگ

باربری انلاین

باربری انلاین|کراس استافینگ

 

حمل دریایی کالا از بندرهایی که امکان ارسال کالا به‌صورت مستقیم به ایران نمی‌باشد، به روش کراس استافینگ انجام می‌شود. در این روش باربری انلاین کانتینر حاوی محموله، از یک کشتی به کشتی دیگر انتقال می‌یابد. شرکت جهان پیمان بار نیز قادر به حمل دریایی به روش کراس استافینگ برای مشتریانی که تمایل به صدور مجدد بارنامه با شرایط درخواستی و موردنظر خوددارند، می‌باشد.

 

 


برچسب‌ها: باربری انلاین،

بازدید:

[ ]